Rancangan Pengajaran Harian
Mata Pelajaran: Sains
Kelas : 3 H
Tarikh : 24.10.2012
Masa : 7:40 pagi – 8:10 pagi
Bilangan Murid : 31 orang
Bidang Pelajaran : Mengenali Jenis magnet dan daya tarik/tolaknya
Objektif Pembelajaran : Menganalisis daya tarik magnet.
Hasil Pembelajaran : Di akhir pembelajaran ini, murid dapat:
A. Menguasai
isi kandungan
a.
Menamakan 3 jenis bentuk magnet.
b. Magnet
mempunyai 2 kutub.
c. Magnet
boleh menarik / menolak satu sama lain.
B. Membina
kemahiran saintifik, berfikir dan strategi berfikir.
a. Mereka
bentuk dan menjalankan eksperimen dalam kumpulan untuk membuktikan
kutub magnet sama akan menolak dan kutub
magnet yang berbeza akan menarik.
C.
Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni.
a.
Melibatkan diri secara aktif dalam menjalankan eksperimen berdasarkan prosedur
yang dipersetujui dalam kumpulan.
Konsep/prinsip/hukum/teori:
Magnet
a. Daya
tarik apabila kutub magnet sama didekati
b. Daya
tolak apabila kutub magnet berbeza didekati.
Bahan,
peralatan dan bahan sumber.
Magnet
bar, magnet ladam kuda, magnet berbentuk U, magnet cincin, kad manila, kad
gambar dan kad nama magnet, klip kertas, paku tekan.
Langkah
berjaga-jaga:
Memegang
magnet dengan berhati-hati dan elakkan menggunakan magnet untuk memukul murid
lain.
Pengetahuan
sedia ada : Murid telah mengetahui apa itu magnet.
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
|||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||||
Permulaan ( 3 Minit )
|
Apa itu magnet
|
Membuat pertunjukkan ’ magic’
Mengguna sebatang magnet yang dibalut dengan
kertas untuk menarik klip kertas dan paku tekan.
Soalan yang ditanya:
Sila murid-murid teka apakah bahan itu?
|
Melihat dan memberi respon
Jawapan:
Magnet
|
Strategi / Teknik: Penyoalan seluruh kelas.
|
||
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
|||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||||
Menstruktur ( 8 Minit )
|
Jenis-jenis magnet
Soalan:
Memadankan kad magnet dengan nama magnet.
|
Memaklumkan magnet mempunyai pelbagai bentuk.
Meminta murid-murid duduk mengikut kumpulan.
Edarkan kad manila kepada setiap kumpulan.
Meminta setiap wakil kumpulan memilih sampul
surat ( dalamnya ada kad gambar magnet dan nama magnet )
Melekatkan hasil kerja kumpulan di dalam papan hitam
|
Mendengar dan memberi respon.
Duduk dalam kumpulan.
Membuka sampul surat dan
berbincang dalam kumpulan
Menilai hasil kerja kumpulan
|
Strategi: Perbincangan kumpulan
|
||
Membuat kajian
( 7 Minit )
|
Daya tarik / daya tolak magnet.
|
Memaklumkan magnet ada 2 bahagian yang
berlainan warna.
Mengemukakan soalan.
|
Mendengar dan memberi respon.
|
|||
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
|||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||||
Soalan:
Magnet ada berapa kutub?
Dalam apa keadaan magnet menarik / menolak?
|
Meminta setiap wakil kumpulan datang ambil 4
kotak magnet.
Meminta murid menjawab soalan
tadi.
Menulis perkataan menarik / menolak di papan hitam.
|
Menjalankan eksperimen dengan mendekatkan 2
batang magnet.
Menyaksikan tindak balas magnet.
Jawapan:
1. Magnet ada 2 kutub.
2. Kutub sama : menolak, Kutub berbeza : menarik.
|
Strategi:
Kaedah inkuiri Menjalankan eksperimen.
Nilai murni:
Bekerjasama
|
|||
Menguji kefahaman
( 10 Minit )
|
Menamakan magnet dan bagaimana magnet menarik /
menolak.
|
Mengemukakan soalan:
1. Sebut jenis magnet yang dipelajari.
2. Perbezaan antara magnet U dan magnet ladam
kuda, magnet cincin dan magnet ring, magnet bar dan magnet silinder.
3. Mengapa magnet menolak / menarik?
|
Jawapan soalan :
1.Magnet bar , magnet ladam kuda dan
sebagainya.
2. Magnet U mempunyai ’mulut’yang lebih
besar. Magnet cincin ada lubang di
tengah. Magnet silinder macam bekas air.
3. Kutub magnet sama / berbeza
|
Strategi: Penyoalan
|
||
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Meminta murid menyimpan peralatan.
|
Menyimpan dan mengembalikan peralatan kepada
guru.
|
Nilai murni:
Bekerjasama
|
||
Penutup
( 2 Minit )
|
Membuat kesimpulan.
|
Meminta murid menyatakan bentuk magnet dan daya
tarik/ tolak magnet.
|
Menamakan jenis magnet dan daya tarik / tolak
magnet.
|
No comments:
Post a Comment